khondagh

زنان هرمزگان ، ایران و جهان

khondagh

زنان هرمزگان ، ایران و جهان

خشونت علیه زنان

 

 

                            زنان بندرعباس قربانیان خشونت خانگی

 زنان در بندرعباس از اول زندگی مشترک خود تا کنون ؛ بیشتر از زنان سایر نقاط ایران مورد خشونت قرار گرفته اند . . .   زنان بندرعباس در طول یک سال دفعه های بیشتری مورد خشونت خانگی  قرار داشته اند .

دفتر امور اجتماعی وزارت کشور و مرکز مشارکت امور زنان ریاست جمهوری در دوران خاتمی به پژوهش و امارگیری در باره خشونت علیه زنان در استانهای مختلف ایران دست زدند که نتایج ان در اواسط ۱۳۸۳ بصورت گزارشی در ۳۲ جلد اماده گردید که تا کنون این گزارشها برای عموم انتشار نیافته است . اما در کتابخانه مرکزی پژوهش وزارت کشور برای روزنامه نگاران و دانشجویان قابل دسترس بود .

به نقل از همین گزارشها  امده است ؛ در حالی که زنان بندرعباس    از اول زندگی مشترکشان  تاکنون ؛ بیش از سایر زنان ایرانی قربانی خشونتهای جنسی وناموسی شده اند ؛ زنان یزدی در طول یک سال بیشتر از سایر زنان این خشونت را تجربه می کنند . . . .

زنان بندرعباس ؛ زاهدان و خرم اباد بیشتر از سایر زنان ایران توسط شوهرانشان تهدید می شوند . . . . . . .

پژوهشگران طرح ملی بررسی پدیده خشونت خانگی      سیلی ؛ لگد و مشت زدن ؛ کشیدن و هل دادن ؛ محکم کوبیدن در ؛ به هم زدن سفره و میز غذا و شکستن اشیاء منزل  را خشونت فیزیکی  نوع دوم نام داده اند و وضع زنان ایران را در ۲۸ مرکز استان در این باره بررسی کرده اند .

در مبان زنانی که تحت خشونت نوع دوم بوده اند باز هم زنان بندرعباس به دفعات بیشتر تجربه کرده اند  و زنان کرمانی در طول سال کمتر مورد این خشونت قرار گرفته اند . ( برگرفته و خلاصه شده از نوشته های ژیلابنی یعقوب در سایت کانون زنان ایرانی  - یکشنبه ۲۱ ابان ۱۳۸۵)

 

  انچه در نوشته های بالا خواندید خلاصه بود از یک گزارش تکان دهنده  در باره خشونت علیه زنان در ایران بخصوص در بندر عباس .

فرهنگ مرد سالار به همراه قوانین ضد زن که در سالهای اخیر برجامعه تحمیل شده است باعث گردیده که خشونت علیه زنان در این چند دهه بصورت وحشتناکی گسترش یابد . عدم حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی و وابستگی مالی به مرد  خانه  تا حدود زیادی باعث شده که زنان بندر عباس انواع  مختلف خشونت تحمل نمایند در کنار ان  رابطه سنتی و قومی به همراه فرهنگ مذهبی زنان را در مقابل این همه خشونت ؛ به سکوت وادار نموده ؛ مبادا به حیثیت خانواده  و فامیل لطمه زند.

اما خشونت علیه زنان به بندرعباس و ایران محدود نمی گردد ؛ در هند ؛ پاکستان ؛ عربستان و حتی در کشورهای که طبق قوانین حقوق برابر برای زنان  قائل هستند ؛ خشونت علیه زنان  گرچه محدود  ولی می توان مشاهده نمود .

تصویر بالا متعلق به رانیا الباز یکی از گویندگان  خوش چهره  تلویزیون عربستان سعودی است که سال گذشته توسط شوهرش مورد خشونت قرار گرفت و برای اولین بار در جامعه سنتی و مذهبی  سعودی ؛این مسله علنی گردید و به بحثهای پیرامون خشونت علیه زنان در این کشور دامن زد.

*خشونت علیه زنان در غرب  - رونامه لموند ترجمه فارسی

      مبارزه  برای محو قوانین ضد زن ؛ مشارکت زنان در امور اجتماعی و استقلال مالی  اولین گام در محو خشونت علیه زنان می باشد در وحله دوم نیازبه  ایجاد نهاد و یا ارگانهای است که از کانال انها بتوان زنان را با قوانین و حقوقشان اشنا نمود و به یک کار فرهنگی منسجم دامن زد و به افشای این پدید شوم و ضد انسانی  پرداخت .